De zomervakantie is eindelijk aangebroken. Tijd om de koffers te pakken en de wereld te verkennen. Maar wat zijn de reistrends van de Belgen voor 2024? Terwijl we in 2022 nog volop uitkeken naar de terugkeer van het reizen, was 2023 het jaar waarin we onze bucketlist wilden afvinken en absoluut op reis zouden gaan. Voor 2024 daarentegen merkt Glenaki Tourism Consultancy dat onze focus verschuift naar de zon, het ontdekken van authentieke ervaringen en het vermijden van overvolle toeristische hotspots. Flexibiliteit in reisplanning en de zoektocht naar waardevolle en unieke bestemmingen staan centraal.
1. We willen zon!
Na het natte en frisse voorjaar, zijn de warme bestemmingen in Zuid-Europa populairder dan ooit. Het voorjaar was al druk en ook de zomer is zo goed als volgeboekt. In Malta kwamen in het voorjaar 32% meer Belgen dan in dezelfde periode in 2023 en tot oktober is het zoeken naar een vrije hotelkamer.
Ook de authentieke Portugese regio Alentejo met zijn kilometerslange stranden zag in het voorjaar een stijging van 46% Belgische bezoekers en 68% meer Luxemburgse gasten ten opzichte van 2023.
Dus hoewel de trend van ‘coolcations’ was aangekondigd om hittegolven te vermijden, verkiezen veel Belgen vanwege het zeer natte voorjaar liever 40°C dan de kans op een regendag op vakantie.
2. Azië en Afrika zitten in de lift
Nadat het enkele jaren moeilijker was om naar Azië en Afrika te reizen, zijn er nu tal van mogelijkheden. Zo biedt Singapore Airlines vanaf april rechtstreekse vluchten vanuit Brussel naar Singapore en verder in Azië. De vluchtbezetting voor deze zomer is zo goed als vol, zowel van Belgische passagiers als van Aziaten die Europa willen bezoeken. Het Chinese Juneyao Airlines ziet ook opportuniteiten en start vanaf 3 juli drie rechtstreekse vluchten per week van Shanghai naar Brussels Airport.
Ook de Afrikaanse bestemmingen zijn erg in trek, zo kan Ethiopian Airlines, die Brussel verbindt met 62 Afrikaanse bestemmingen, de vraag deze zomer niet bijhouden en verhoogt ze de capaciteit met 20% vanaf oktober. Ook het West-Afrikaanse Gambia, gekend voor zijn prachtige stranden, verwelkomde 7% meer Belgen de afgelopen maanden.
3. Cruises doen het beter dan ooit
In vergelijking met 2023 is er een stijging van 52% in cruiseboekingen, en vergeleken met 2019 (pre-pandemie) is er een stijging van 26%.
Bij Seabourn en Holland America Line kiezen Belgische gasten vooral voor cruises op de Middellandse Zee, maar ook Scandinavië is erg populair. Verder merken ze dat mensen meer dan ooit vooruitboeken om zeker te zijn van hun plaatsje. Zo zijn de Antarctica-expeditiecruises van Seabourn voor de komende winter zo goed als volboekt, waaronder veel Belgische gasten.
Lees ook: Cruisen doe je zo! De 10 beste tips voor een geslaagde cruisevakantie
4. Dichtbij bestemmingen voor de extra vakantie
Dichtbij bestemmingen zoals Koksijde, Texel en het Domein van de Grotten van Han zien hun cijfers stabiliseren na enkele topjaren. Ze zien een trend dat mensen meerdere keren per jaar op reis willen gaan en dat ze in trek zijn als tweede of derde reis. En bij zonnig weer in eigen land, zien ze direct een boom in de aankomsten.
5. “Quiet Life Travel” trending volgens Pinterest
Steeds meer mensen zoeken rustige plekken om een ontspannen vakantie te beleven. In Zuid-Tirol zijn bijvoorbeeld de boerderijvakanties van Roter Hahn de nieuwe hype; je leeft er in het midden van de natuur, komt volledig tot rust en het geluid van koeienbellen en zoemende bijen is het enige wat je hoort.
Astrotoerisme sluit ook aan bij deze trend, reizigers die zoeken naar plekken zonder (licht)vervuiling, drukte en verkeer om astronomische verschijnselen te bewonderen. Zuid-Tirol is zo’n hotspot maar ook de regio rond het Alqueva-meer in Alentejo is zeer populair vanwege zijn “Dark Sky Reserve”.
6. We kiezen massaal voor het tussenseizoen
Een combinatie van sociale, economische en milieufactoren drijft deze trend in 2024. De kosten van de levensonderhoudcrisis zorgen voor een grotere focus op waarde. Zozeer zelfs dat 47% van de respondenten aan de 2024-reistrendenquête van Booking.com bereid is om kinderen van school te halen voor goedkopere reizen buiten het hoogseizoen.
Ze verkiezen dus een reis in mei/juni of september/oktober boven juli/augustus. Reizen tijdens het tussenseizoen wordt aantrekkelijker om de hitte van de zomer te vermijden en haalbaarder door flexibel te werken. Daarnaast verlangen reizigers meer naar authenticiteit en zoeken ze naar rust in plaats van overvolle stranden.
7. Destination dupes
De trend van de “destination dupes” blijft hoog op de lijst staan: zoeken naar alternatieve bestemmingen die vergelijkbare – maar meer authentieke en unieke – ervaringen bieden als populaire en drukkere locaties. Leiden wordt bijvoorbeeld gezien als een charmant alternatief voor het vaak drukke Amsterdam.
De Turkse Rivièra heeft zichzelf heruitgevonden met boetiekresorts, gastronomische hotspots, moderne all-inclusive resorts en glamoureuze beachclubs, waardoor het de voorkeur geniet boven de traditionele drukke Europese Rivièra’s. Montenegro trekt aan als een minder bekend maar spectaculair alternatief voor Kroatië, terwijl Évora in Portugal een rustieke charme biedt als alternatief voor het drukke Lissabon.
8. Prijzen van hotels en vluchten stabiliseren
Na de pandemie schoten de prijzen voor vliegtuigtickets, hotelkamers en huurauto’s omhoog vanwege schaarste en een grotere vraag dan aanbod. Dit begint zich nu weer te stabiliseren en komt terug op een normaal niveau.