PONANT vaart voor het eerst op biobrandstof gemaakt van 100% gerecycleerde voedingsolie

Le Champlain, een expeditiejacht uit de Explorers-reeks van PONANT, vaart voor het eerst op de biobrandstof B100, die wordt gemaakt door gebruikte voedingsoliën te recycleren. Deze test in samenwerking met ALTENS is een primeur in Frankrijk en kadert in het engagement van de Franse cruiserederij om tegen 2030 zijn CO2-uitstoot per dag varen met 30% te verminderen.

Le Champlain PONANT

De Franse cruisemaatschappij PONANT blijft een pioniersrol spelen bij het groener maken van de cruise industrie. Expeditiejacht Le Champlain vaart voor het eerst op de biobrandstof B100 die gemaakt wordtc uit gerecycleerde voedingsoliën. “Deze eerste test met biobrandstoffen voor de scheepvaart kadert in onze roadmap; hun koolstofbalans is immers beduidend lager dan die van conventionele brandstoffen, dankzij de 90% lagere CO2-uitstoot. Ze worden gemaakt op basis van gebruikte voedingsoliën, kunnen rechtstreeks in motoren worden gebruikt en zijn vanaf nu verkrijgbaar. We willen mee bewijzen dat ze een geloofwaardig alternatief zijn om de vloot van PONANT en de hele scheepvaartsector koolstofarm te helpen maken. Met deze tests kunnen we de technische parameters, de verschillende uitstoot en samenstelling van gassen in verband met het gebruik van deze biobrandstof beter onder controle houden,” zegt Mathieu Petiteau, Directeur van nieuwbouw, onderzoek en ontwikkeling bij PONANT.

Le Champlain, het eerste schip dat deze nieuwe brandstof test in Frankrijk

De B100 die door Le Champlain wordt gebunkerd, is in Frankrijk gemaakt, op basis van grondstoffen die in Frankrijk zijn ingezameld. De biobrandstof wordt verdeeld door ALTENS, de voornaamste Franse leverancier van alternatieve niet-fossiele brandstoffen voor de transportsector. Als eerste Franse cruisemaatschappij die deze nieuwe generatie biobrandstoffen test, blijft PONANT zijn strategie voor duurzame ontwikkeling en decarbonisatie uitbouwen. In overeenstemming met de wetgeving zal deze eerste bunkering gepaard gaan met een reeks tests om na te gaan of de NOx,-uitstoot blijft voldoen aan de regelgevende specificaties. Ook zal de uitstoot van SOx, deeltjes en black carbon worden gemeten. Na deze fase wil PONANT het gebruik ervan uitbreiden tot de hele vloot, in de mate van de bevoorradingsmogelijkheden.

Biobrandstof voor de scheepvaart met gecertificeerde prestaties

Tijdens een technische tussenstop in Cherbourg zal Le Champlain de biodiesel B100 bunkeren. Deze biobrandstof bestaat voor 100% uit bakolie die wordt ingezameld in de voedingsmiddelenindustrie, cateringsector en horeca.  Le Champlain, uitgerust met een Wartsila-motor, zal het gebruik ervan als drop-in-fuel voor bestaande dieselmotoren bevestigen. Met een CO2-uitstoot die 90% lager ligt dan die van fossiele brandstoffen, doet de biodiesel het zelfs beter dan de Europese eisen voor 2035. De hele productieketen van B100-biobrandstoffen is gecertificeerd volgens ISCC, de internationale duurzaamheidsnorm die erkend is door de Europese Unie. Dat garandeert de traceerbaarheid van grondstoffen.

Contacteer ons voor meer informatie over de luxe ervaring aan boord en om uw reis met PONANT te boeken.

Lees ook: Haven van Kiel huldigt nieuwe walstroominstallatie in

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *