Brussels Airlines sluit haar eerste semester van 2023 af op -12 miljoen euro. Waar het eerste kwartaal nog eindigde op -44 miljoen euro, in lijn met de verwachtingen en de seizoensgebondenheid van de luchtvaartsector, sluit de luchtvaartmaatschappij het tweede kwartaal af op 31 miljoen euro aangepaste EBIT. De stabielere brandstofprijzen, de toenemende vraag en hogere rendementen geven het vertrouwen dat de luchtvaartmaatschappij solide zwarte cijfers zal behalen voor heel 2023.
In de eerste helft van 2023 verwelkomde Brussels Airlines 3,95 miljoen passagiers aan boord van haar vluchten. Dit is een stijging van 45% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
De luchtvaartmaatschappij verhoogde haar omzet met 253 miljoen euro, of 56%, jaar-op-jaar tot 705 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2023 (vorig jaar: 452 miljoen euro), dankzij de toegenomen vraag, stabielere operaties en hogere rendementen. Twee wet-lease toestellen en de toevoeging van twee middellangeafstandsvliegtuigen aan de vloot leidden tot een hoger aanbod van middellangeafstandsvluchten.
De operationele kosten stegen – in lijn met de productiestijging zoals een toename van 34% van het aantal vluchten – met in totaal 184 miljoen euro of 32% tot 756 miljoen euro (vorig jaar: 572 miljoen euro). De kosten werden ook sterk beïnvloed door het effect over het hele jaar van de inflatie en hogere luchthaventaksen en -heffingen.
Als gevolg hiervan bedroeg de aangepaste EBIT in het eerste semester van 2023 -12 miljoen euro (vorig jaar: -89 miljoen euro), een verbetering van 87% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Het tweede kwartaal alleen resulteerde in een winst van 31 miljoen euro.
“De resultaten van ons eerste semester van 2023 zijn volledig in lijn met onze verwachtingen. In 2022 communiceerden we historisch hoge resultaten in het derde trimester. Dit jaar ben ik trots op dat we al in het tweede semester een recordcijfer hebben kunnen neerzetten. Dit geeft ons veel vertrouwen om solide zwarte resultaten te behalen voor het hele jaar 2023,” zegt Nina Oewerdieck, CFO, Brussels Airlines.
De geleidelijk verbeterende financiële cijfers na historisch lage resultaten als gevolg van de pandemie, creëren ruimte om opnieuw te investeren in het product en de klantervaring. Tijdens het eerste semester van het jaar werden verschillende initiatieven geïmplementeerd, zowel aan boord als op de grond. Zo introduceerde de maatschappij een nieuw cateringconcept voor Business Class passagiers op haar middellangeafstandsvluchten. Verder is er een aangepast aanbod ‘speciale maaltijden’ (zoals dieetbeperkingen of religieuze overwegingen) of de mogelijkheid om tijdens het online of mobiele inchecken een upgrade naar een hogere klasse te boeken.