BRUSSELS AIRLINES VIERT 100 JAAR VERBINDING MET AFRIKA

© Thieffry Family – Princesse Marie-José & Georges Nélis

Exact een eeuw geleden, op 12 februari 1925 vertrokken drie Belgische pioniers in Haren (Brussel) op een mythische vlucht van België naar sub-Saharaans Afrika. Aan boord van de “Princesse Marie-José”, een Handley Page W.8F, zaten navigator Edmond Thieffry, piloot Leopold Roger en ingenieur Jef De Bruycker. Tijdens hun reis van 8.000 kilometer, die 51 dagen zou duren, botsten ze op veel obstakels: onvoorspelbaar weer, technische problemen en het onmetelijk grote Afrikaanse continent. Ondanks de vele uitdagingen, werd de reis een succes. Deze pioniersvlucht was het fundament dat nog steeds de basis vormt voor de activiteiten van Brussels Airlines vandaag.

Om deze nationale mijlpaal in de kijker te zetten hebben bpost en Brussels Airlines de handen in elkaar geslagen en een unieke postzegel uitgebracht. Je leest er alles over via deze link.

Brussels Airlines als betrouwbare partner van het Afrikaanse continent

Sinds de oprichting van Brussels Airlines, is het Afrikaanse continent altijd het middelpunt van de strategie geweest. Met 18 bestemmingen in sub-Saharaans Afrika, speelt de maatschappij een belangrijke rol in het verbinden van mensen, culturen en economieën. Met de start van vluchten naar Nairobi in juni 2024, werd dit engagement nogmaals versterkt. Op dit moment is Brussels Airlines verantwoordelijk voor 56% van de vluchten van de volledige Lufthansa Group naar sub-Saharaans Afrika.

Naast grote steden, vliegt Brussels Airlines ook op heel wat niche-bestemmingen, die vaak niet aangedaan worden door andere grote Europese luchtvaartmaatschappijen, zoals Banjul (Gambia), Bujumbura (Burundi) en Monrovia (Liberia). Deze routes zijn heel belangrijk voor mensen die op bezoek gaan bij familie en vrienden, maar ook voor handelsreizigers, waardoor de economische banden tussen Afrika en Europa des te sterker worden.

De Belgische luchtvaartmaatschappij is het ‘Africa Competence Center’ van Lufthansa Group. Dat wil zeggen dat Brussels Airlines haar uitgebreide kennis en ervaring van de Afrikaanse markt deelt, in het voordeel van alle maatschappijen van de groep. De maatschappij heeft haar eigen kantoren op verschillende bestemmingen in Afrika, en heeft daardoor sterke partnerschappen en zeer uitgebreide kennis van de lokale markt opgebouwd. ​

LEES OOK: ‘WELKOM AAN BOORD’ GEEFT BLIK ACHTER DE SCHERMEN VAN BRUSSELS AIRLINES

Deze toewijding was meer dan uit duidelijk tijdens de ebolacrisis in 2014, waar Brussels Airlines de enige luchtvaartmaatschappij was die zonder onderbreking is blijven vliegen tussen Europa en Guinea, Liberia en Sierra Leone. Tijdens deze crisis waren de vluchten noodzakelijker dan ooit.

“Vliegen naar Afrika is niet enkel ons erfgoed, het is ook onze toekomst: we zullen onze langeafstandsvloot de komende jaren sterk uitbreiden. In juni dit jaar, komt er een 11de toestel bij, gevolgd door nog twee extra toestellen de komende jaren. We gaan die extra capaciteit in 2025 gebruiken om ons huidige netwerk nog verder te versterken, maar we kijken ook altijd naar opportuniteiten en nieuwe bestemmingen. Tijdens de volgende 100 jaar blijven we investeren en innoveren. We blijven inzetten op sub-Saharaans Afrika met onze expertise, toewijding en passie,” zegt Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines

Enkele historische data
  • 1923: Sabena, de nationale luchtvaartmaatschappij van België, wordt opgericht.
  • 1925: Eerste vlucht tussen Brussel en Leopoldstad. De reis duurde 51 dagen en werd uitgevoerd met een Handley Page W.8F, genaamd ‘Princesse Marie-José”.
  • 1935: Sabena voert de eerste commerciële vlucht uit tussen Brussel en Leopoldstad, met een Fokker F-VII/3m. De hele route wordt afgelegd in vijf en een halve dag.
  • 1960: Op 19 januari 1960 kan Sabena dankzij de gloednieuwe Boeing 707 voor het eerst zonder tussenstop vliegen naar Leopoldstad, een grote stap voorwaarts in het internationaal vliegverkeer.
  • 2002: SN Brussels Airlines wordt opgericht, na het faillissement van Sabena.
  • 2007: SN Brussels Airlines smelt samen met Virgin Express en wordt Brussels Airlines.
  • 2025: Brussels Airlines vliegt dagelijks direct tussen Brussel en Kinshasa met een A330-300 in 8 uur en 15 minuten.
LEES OOK: DE 7 MOOISTE WANDELGEBIEDEN IN KROATIË

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *