Brussels Airlines blijft investeren in nieuwe vliegtuigen, en zal tegen de zomer van 2026 drie extra A320neo-vliegtuigen verwelkomen in de vloot. De A320neo gebruikt minder brandstof, stoot tot 20% minder CO2 uit en is 50% stiller dan vliegtuigen van de vorige generatie. Met deze nieuwe vliegtuigen zal Brussels Airlines in totaal acht A320neo’s in gebruik hebben.
Op 1 november 2023 kwam de allereerste A320neo aan in Brussel, rechtstreeks van de Airbus fabriek in Toulouse. Dat was een historisch moment voor Brussels Airlines, omdat het de allereerste keer was in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij dat fabrieksnieuwe toestellen konden worden toegevoegd aan de vloot.
Brussels Airlines heeft op dit moment vijf A320neo’s en is verheugd om aan te kondigen dat nog drie van deze toestellen in de vloot zullen worden opgenomen tegen de zomer van 2026. Deze state-of-the-art vliegtuigen zullen twee oudere A319-vliegtuigen vervangen. Het derde toestel wordt gebruikt om de vloot uit te breiden.
Dorothea von Boxberg, CEO, Brussels Airlines: “Nieuwe vliegtuigen in de vloot is een win-win-win: we verminderen onze impact op het milieu door oudere vliegtuiten te vervangen met de meest energiezuinige toestellen die op dit moment beschikbaar zijn. We breiden uit, waardoor we ook nieuwe jobs creëren en de connectiviteit van België verbeteren. En tot slot: het is een plezier om met de A320neo te vliegen, zowel voor onze crew als voor de passagiers. We hebben nieuwe, comfortabele cabines, het is een veel stiller vliegtuig en we hebben meer plaats voor handbagage.”
Het vernieuwen van de vloot is een belangrijk onderdeel van Brussels Airlines’ strategie om de ecologische voetafdruk te verkleinen. De A320neo stoot tot 20% minder CO2 uit in vergelijking met z’n voorganger. Brussels Airlines gebruikt de A320neo om kleinere A319-toestellen te vervangen, waardoor de voordelen nog groter zijn, met reducties tot 30% per passagier. De A320neo is ook 50% stiller dan vliegtuigen van de vorige generatie.
Aangenamer voor passagiers
De A320neo is niet enkel duurzamer, ook voor passagiers is dit toestel een stap vooruit. Omdat de A320neo 50% stiller is, is de ervaring aan boord veel aangenamer. Brussels Airlines heeft op de A320neo ook een nieuwe cabine geïntroduceerd met nieuwe, meer ergonomische stoelen.
De verlichting in de cabine kan aangepast worden aan het uur van de dag, waardoor passagiers minder last hebben van vermoeidheid na een vlucht. En de A320neo heeft 40% grotere bagagevakken, waardoor er meer capaciteit is voor handbagage.
De nieuwe A320neo’s zouden in de eerste zes maanden van 2026 geleverd moeten worden. Dit kan nog verschuiven, gezien de wereldwijde toeleveringsproblemen en vertragingen bij vliegtuigbouwers.
Brussels Airlines is winstgevend en kan groeien
Brussels Airlines heeft een kostenbasis bereikt die toelaat om duurzaam winstgevend te zijn. Daardoor kan Brussels Airlines investeringen doen, en deze fabrieksnieuwe toestellen zijn daar een concreet resultaat van.
De A320neo heeft 180 plaatsen aan boord en wordt ingezet op het korte- en middellangeafstandsnetwerk. Ook op het langeafstandsnetwerk groeit Brussels Airlines, zo werd onlangs nog aangekondigd dat drie extra Airbus A330 vliegtuigen zullen worden opgenomen in de vloot. Brussels Airlines gaat ook de cabines aan boord van de langeafstandsvliegtuigen helemaal vernieuwen om ook daar de ervaring aan boord verder te verbeteren. Dat is een investering van meer dan 100 miljoen euro.