Tijdens de voorbije zomermaanden deed Brussels Airlines talrijke inspanningen om betrouwbare operaties te garanderen. En dat leverde zijn vruchten af. De Belgische luchtvaartmaatschappij staat in de top 5 van meest punctuele grote luchtvaartmaatschappijen in Europa.
In de zomermaanden juli en augustus vervoerde Brussels Airlines meer dan 1,7 miljoen passagiers op bijna 12.000 vluchten. Zoals altijd is de zomer het drukste seizoen in de luchtvaartindustrie, en ondanks de uitdagingen die daarbij komen kijken heeft Brussels Airlines goede cijfers over betrouwbaarheid en stiptheid.
99% van alle vluchten van Brussels Airlines vertrok volgens schema in juli en augustus. Hier en daar moest een vlucht geannuleerd worden, voornamelijk als gevolg van externe factoren zoals de spanningen in het Midden-Oosten, die leidden tot annuleringen van vluchten op de route naar Tel Aviv.
72% van alle vluchten vertrok dit jaar tot nu toe binnen 15 minuten na de geplande vertrektijd. Onder alle grote Europese luchtvaartmaatschappijen staat Brussels Airlines tot nu toe in 2024 in de top 5 van meest punctuele luchtvaartmaatschappijen, volgens gegevens van luchtvaartanalysebureau Cirium.
Vluchtvertragingen werden voornamelijk veroorzaakt door het weer, een tekort aan luchtverkeersleiders in sommige Europese landen en af en toe lange wachtrijen bij de grenscontrole op Brussels Airport.
“Bij Brussels Airlines willen we de meest betrouwbare luchtvaartmaatschappij zijn die opereert vanuit de meest betrouwbare hub. Samen met al onze partners zoals Brussels Airport en de Belgische federale politie hebben we tal van initiatieven genomen om onze betrouwbaarheid en stiptheid te verbeteren. Ik ben blij om te zien dat onze inspanningen hebben geloond. Er zijn nog steeds verbeterpunten zoals de verdere uitrol van de elektronische poorten voor de paspoortcontrole voor onze langeafstandsvluchten naar sub-Saharaans Afrika. Dit zal leiden tot kortere wachttijden bij de grenscontrole en dus minder vluchten die we moeten vertragen terwijl we op bepaalde passagiers wachten.” zegt Tilman Reinshagen, Chief Operating Officer, Brussels Airlines
Niet alleen vertrokken meer vluchten volgens het schema en op tijd, Brussels Airlines en haar partners hebben ook andere parameters verbeterd. Het aantal vertraagde bagages daalde met 14% in vergelijking met vorig jaar. Minder dan 0,8% van alle ingecheckte koffers kwam niet op tijd op de bestemming aan.
Veel passagiers stappen over in Brussel, bijvoorbeeld naar een van de 18 bestemmingen in sub-Saharaans Afrika van Brussels Airlines. 96,6% van de overstappende passagiers haalden hun aansluiting, een verbetering van 26% tegenover vorig jaar.
Digitale innovaties om passagiers beter van dienst te zijn
Ondanks de goede cijfers blijft Brussels Airlines zich inzetten om het aantal geannuleerde vluchten nog verder te verminderen en om zorg te dragen voor passagiers die te maken krijgen met onregelmatigheden.
Zo werden tijdens de zomer enkele digitale innovaties uitgerold in de app van Brussels Airlines, om passagiers beter te ondersteunen in alle fases van hun reis, en zeker tijdens onregelmatigheden. Chatbot “Charlie” op brusselsairlines.com is ook verbeterd met nieuwe functies, waardoor de chatbot gasten beter kan helpen tijdens onregelmatigheden. Hoe makkelijker mensen antwoorden op hun vragen kunnen vinden via deze digitale tools, hoe meer medewerlers van de klantendienst beschikbaar zijn voor meer complexe dossiers, wat leidt tot kortere wachttijden.
Brussels Airlines implementeert ook een nieuw systeem dat automatisch wijzigingen in vluchten detecteert en berichten naar passagiers stuurt. Binnenkort zullen passagiers meldingen ontvangen voor onder meer gatewijzigingen, boardingtijden en vertraagde bagage.