De zomer is traditioneel het drukste seizoen in de luchtvaartsector en 2024 is geen uitzondering. Zo zal Brussels Airlines in de maanden juli en augustus meer dan 1.2 miljoen reizigers naar hun vakantiebestemming brengen.
Binnen Europa zijn vooral eilanden populair, met volle vluchten naar Zakynthos, Korfu en Rhodos in Griekenland en Gran Canaria, Mallorca en Lanzarote in Spanje. Ook city-trips zijn populair in de zomer, in het bijzonder naar steden met een milder klimaat zoals Gothenburg en Stockholm in Zweden.
Buiten Europa valt op dat veel Belgen kiezen voor een vakantie in de Verenigde Staten, met de rechtstreekse vluchten naar New York en Washington DC. Dankzij samenwerkingen met reisorganisaties vertrekken er ook volle vluchten naar bestemmingen als Hurghada in Egypte en Antalya in Turkije.
Groter aanbod
Brussels Airlines heeft twee vliegtuigen meer in de vloot dan een jaar geleden. Het gaat over een Airbus A330 voor langeafstandsvluchten en een Airbus A320 voor vluchten op korte- en middellange afstand. Daardoor konden Nairobi (Kenia) en Krakau (Polen) aan het netwerk worden toegevoegd.
Zoals elk jaar zal Brussels Airlines ook ruim 20.000 feestvierders naar België brengen voor Tomorrowland. De wereldberoemde party flights worden dit jaar uitgevoerd met het gloednieuwe Amare-toestel.
Nieuw dit jaar is dat alle Global Journey Packages van Tomorrowland zogeheten “Tomorrowland Green Fares” zijn. Daarin zit onder meer de aankoop inbegrepen van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF), om 20% van de individuele vluchtgerelateerde CO2-uitstoot te verminderen. Op de specifieke party flights is er een samenwerking tussen Brussels Airlines en Tomorrowland om het equivalent van 100% van de CO2 te reduceren via de aankoop van SAF.
Betrouwbare operaties
Om helemaal klaar te zijn voor de zomer heeft Brussels Airlines meer dan 180 extra cabinemedewerkers en 64 extra piloten in dienst genomen. De teams in de luchthaven worden tijdens de zomer versterkt met 40 nieuwe check-in medewerkers. Daarbovenop zijn er 70 jobstudenten die het grondpersoneel zullen assisteren.
“We hebben in alle operationele departementen extra mensen aangeworven om op volle kracht te kunnen werken tijdens de zomer. Juli en augustus zijn altijd uitdagende maanden in de luchtvaartindustrie. We zullen er alles aan doen om betrouwbare operaties te garanderen” zegt Tilman Reinshagen, Chief Operating Officer, Brussels Airlines.
De chatbot op de website van Brussels Airlines werd verbeterd om mensen vlotter te kunnen helpen wanneer er iets mis zou gaan. Daarnaast werd binnen Lufthansa Group ook een “pre seating robot” ontwikkeld, die stoelen toewijst op basis van overstaptijden. Reizigers met weinig tijd tussen twee vluchten kunnen op die manier als eerste uit het vliegtuig stappen en hebben dus een grotere kans om hun connectie te halen.
Premium product
Vanaf dit zomerseizoen biedt Brussels Airlines business class op alle vluchten aan, inclusief naar populaire vakantiebestemmingen in Griekenland, Spanje en Noord-Afrika. Daarmee speelt Brussels Airlines in op de groeiende vraag naar comfortabeler vliegen bij vakantiegangers.
Brussels Airlines biedt niet enkel meer plaatsen aan in business class, er werd ook geïnvesteerd in het product om aan de top te kunnen blijven, onder meer met nog betere maaltijden op korte- en middellange afstanden en met allerlei events in THE LOFT, de grootste lounge van Brussels Airlines.
“Als je van of naar België wil reizen en van een premium product wil genieten, dan is Brussels Airlines de logische keuze. Onze lounge heeft al zes jaar op rij de award ‘Europe’s Leading Airline Lounge’ gewonnen en we hebben ook heel wat geïnvesteerd in het product aan boord. We zijn heel trots op de ‘Belgitude’ die onze passagiers tegenkomen tijdens elke fase van hun reis: van Neuhaus-chocolade tot de wereldberoemde Belgische bieren of het design van ons uniform. We zijn premium, we zijn Belgisch en we zijn trots om dat te kunnen tonen” besluit Tilman Reinshagen.