Holland America Line is begonnen met een langdurige test met duurzame brandstoffen op haar vlaggenschip de Rotterdam, waarbij 100% biobrandstof met een lage koolstofintensiteit wordt gebruikt tijdens het varen in de beroemde Noorse Erfgoed fjorden. Het schip heeft de biobrandstof gebunkerd voor het vertrek uit de haven van Rotterdam op 27 april 2024 en zal zodra het in de Noorse fjorden vaart, één van haar vier motoren laten draaien op koolstofarme brandstof verkregen uit organisch afval of residuen en gecertificeerd volgens de EU-Richtlijn Hernieuwbare Energie. De duurzame biobrandstof zal naar schatting 86% reductie opleveren in broeikasgasemissies tijdens de levenscyclus.
“Holland America Line streeft ernaar haar broeikasgasemissies te reduceren. We zijn verheugd te kunnen aantonen dat een brandstofbron van de volgende generatie ons kan helpen op weg naar netto-nul emissies”, aldus Gus Antorcha, president van Holland America Line. “Het omzetten van gebruikte voedingsresten in brandstof is een innovatieve manier om milieu uitdagingen aan te pakken. Wij danken de Nederlandse overheid voor haar steun.”
De initiële tests zullen deze maand op één van de vier scheepsmotoren worden uitgevoerd tijdens cruises. Er is potentie om de testen in de zomer uit te breiden naar meerdere motoren, tijdens vaarten door de Noorse Werelderfgoedfjorden, met name de Geirangerfjord en de Nærøyfjord.
Wat zijn biobrandstoffen?
Geavanceerde biobrandstoffen worden gewonnen uit grondstoffen die gecertificeerd zijn als 100% organisch afval of residu, zonder effect op landgebruik en zonder concurrentie met voedselproductie of ontbossing. Als residu van de verwerking van afvalvetten en oliën, is de productie geassocieerd met minimale emissies, wat resulteert in een zeer lage koolstofintensiteit – naar schatting een reductie van 86% ten opzichte van mariene gasolie (MGO).
De bestaande schepen van Holland America Line varen op biobrandstoffen zonder aanpassingen aan de motor of aan de structuur van de brandstof.
Holland America Line blijft samenwerken met bedrijven om manieren te vinden om de uitstoot te verminderen en alternatieve brandstoffen en technologieën te ontwikkelen.
“De GoodFuels MR1-100 past in de bestaande manier van werken in de scheepvaart waar nu reeds zwaardere brandstoffen worden gebruikt”, zegt Johannes Schurmann, Commercial Director International Marine bij FincoEnergies, de leverancier van de biobrandstoffen. “Samen met onze klanten optimaliseren we de duurzaamheid en kosten van de biobrandstof, zonder de prestaties in de motor en het brandstofsysteem in gevaar te brengen.”
“Er is in de toekomst behoefte aan alle goede alternatieven om broeikasgasemissies te verminderen en wij zien biobrandstoffen als een van de alternatieven die, bij juist gebruik en herkomst, zullen bijdragen aan emissiereducties, wat wij toejuichen. De Noorse Maritieme Autoriteit staat positief tegenover alle maatregelen die door de industrie worden genomen om broeikasgasemissies te verminderen,” aldus Alf Tore, waarnemend directeur-generaal Scheepvaart en Navigatie, Noorse Maritieme Autoriteit.
Holland America Line’s inzet op duurzaamheid
Holland America Line is een van de eerste merken binnen de Carnival Corporation die een langdurige proef uitvoert met 100% biobrandstof aan boord van een cruiseschip. In augustus 2022 werd een succesvolle eerste test voltooid. De Duitse rederij AIDA, eveneens onderdeel van Carnival Corporation, werkte in 2022 ook samen met GoodFuels voor twee biobrandstofproeven aan boord van de AIDAprima in Rotterdam.
Hoewel biobrandstoffen eerder al op grote dieselmotoren zijn getest in onderzoeksfaciliteiten aan land en in de vrachtscheepvaartsector, behoren deze proeven tot de eerste live-tests op operationele cruiseschepen.
De biobrandstofproeven van de twee cruisemaatschappijen ondersteunen de algehele milieumissie, doelstellingen en ambities van Carnival Corporation. Het bedrijf heeft de ambitie om tegen 2050 netto-nul emissies van scheepsactiviteiten te realiseren.
Contacteer ons voor meer informatie en om je cruise met Holland America Line te boeken.