Voor de eerste keer in de geschiedenis van Brussels Airlines komt een fabrieksnieuw toestel in de vloot, een Airbus A320neo. Dit is het begin van een spannend nieuw tijdperk waarin groei en duurzaamheid centraal staan.
Brussels Airlines heeft een gloednieuwe Airbus A320neo in ontvangst genomen bij Airbus in Toulouse. Dit is het begin van een spannend nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij, want het is de eerste keer dat Brussels Airlines een vliegtuig gaat ophalen rechtstreeks bij de vliegtuigbouwer. De A320neo verbruikt minder brandstof, produceert minder CO2-uitstoot en is 50% stiller dan de vorige generatie vliegtuigen.
“Het moderniseren van onze vloot is van cruciaal belang om onze ecologische voetafdruk te verkleinen. De A320neo is stiller en verkleint de CO2-uitstoot significant in vergelijking met de huidige generatie A320’s. We zijn blij dat we voor de eerste keer een gloednieuw vliegtuig kunnen ophalen bij Airbus in Toulouse, en er komen er nog vier anderen tegen het einde van volgend jaar. Dit is een mijlpaal in onze geschiedenis, en we zijn vandaag dus bijzonder trots,”zegt – Dorothea von Boxberg, CEO Brussels Airlines.
Focus op duurzaamheid
Brussels Airlines en Lufthansa Group hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. De luchtvaartmaatschappijen willen hun netto uitstoot tegen 2030 halveren tegenover 2019 en willen klimaatneutraal zijn tegen 2050. Verschillende initiatieven moeten hiertoe bijdragen, een van de belangrijkste elementen is het vernieuwen van de vloot.
Het vliegtuig is uitgerust met de LEAP-1A motor van CFM International. De nieuwe, grotere motor kan tot 3.700 ton koolstofequivalenten per vliegtuig per jaar uitsparen. Daar bovenop heeft de Neo ook 500 kilometer extra bereik in vergelijking met z’n voorganger. De wingtips van 2.40 meter lang sparen nog eens 800 ton koolstofequivalenten uit per jaar.
Aangenamere reiservaring
Het nieuwe vliegtuig zal voor een aangenamere vluchtervaring zorgen, bijvoorbeeld omdat het toestel veel stiller is in vergelijking met z’n voorgangers. De nieuwe bagagevakken hebben 40% meer volume en kunnen tot 60% meer koffers opbergen, omdat rolkoffers verticaal in de vakken kunnen. Een andere vernieuwing is het flexibele verlichtingssysteem, dat zich aanpast naar het bioritme van passagiers afhankelijk van de fase van de vlucht en het uur van de dag; het vliegtuig kan dan ofwel in warmere oranje tonen verlicht worden, ofwel in koelere blauwe tonen.
Het is de eerste van vijf Airbus A320neo-vliegtuigen die in de vloot van Brussels Airlines komen. Het toestel zal de komende weken nog de laatste aanpassingen ondergaan in de hangar van Brussels Airlines, de eerste commerciële vlucht volgt binnen enkele weken.