Voor het zevende jaar op rij organiseren Relais & Châteaux en Slow Food hun jaarlijkse Food For Change-campagne om wereldwijd aandacht te vestigen op het behoud van lokale biodiversiteit en de bevordering van duurzame voedselconsumptie, met dit jaar een speciale focus op kazen, wijnen en gefermenteerde producten.
Sinds Relais & Châteaux in 2016 hun visie voor ‘een betere wereld door middel van gastronomie en gastvrijheid’ aan UNESCO presenteerde, hebben de unieke hotels en restaurants die lid zijn zich toegewijd aan het behoud van biodiversiteit en het stimuleren van duurzaamheid in de voedingsindustrie. Sindsdien nemen de chef-koks van Relais & Châteaux elk jaar deel aan de Slow Food-beweging, waarbij ze zich inzetten voor eerlijk voedsel en de strijd tegen klimaatverandering. Dit heeft geleid tot de nominatie van meer dan honderd met uitsterven bedreigde voedingsmiddelen voor de Slow Food’s ‘Ark of Taste’, een online catalogus met meer dan 5700 hoogwaardige voedingsmiddelen van kleine producenten over de hele wereld. De Ark of Taste speelt een essentiële rol bij het behoud van biodiversiteit en verbindt producenten, chef-koks, wetenschappers, consumenten en beleidsmakers.
Ter ondersteuning van de Food For Change-campagne van Relais & Châteaux werd op Château St. Gerlach, op initiatief van Meredith Oostwegel, een bijzonder ‘Eight Hands Dinner‘ georganiseerd. Hierbij bereidden vier Relais & Châteaux-chefs uit de Benelux een viergangendiner met groenten uit de moestuin van het kasteel in combinatie met gefermenteerde producten, lokale kazen en ingrediënten uit hun regio. Tijdens het diner werden duurzaam geproduceerde wijnen geschonken van wijndomein St. Martinus uit Limburg. Een uitstekende keuze want het wijndomein werd onlangs uitgeroepen tot de ‘Beste wijngaardeniers 2023’ en ‘Beste wijngaardeniers 2021 t/m 2023’ door de Wijnkeuring van de Lage Landen.
Tijdens dit unieke gastronomische diner deelden de chef-koks hun passie voor duurzaamheid en lokale smaken in elk gerecht, waardoor gasten een culinaire reis door de regio konden ervaren. Het menu was dit jaar speciaal gericht op gefermenteerde producten, kaas en wijn, aangezien dit het centrale thema was van de jaarlijkse Food For Change-campagne.
Chef Tim Bood van Central Park Voorburg opende het culinaire festijn met een voorgerecht van Zeeuwse kingfish, Zeeuwse mosselen, vuurzee, karnemelk, tomashu sojasaus, codium, zeebanaan en veveine.
Het tussengerecht, bereid door chef Raymond Remmen van L’Auberge van Château Neercanne, bestond uit een gepocheerd ei van kippen aan de Jeker, bechamel van gedroogde champignon en Boeren Goudse Oplegkaas geserveerd met verse grotchampignons uit Kanne.
Het hoofdgerecht, samengesteld door de Belgische chef Tim Meuleneire van restaurant FRANQ, bestond uit krokante kalfszwezerik met Achelse pecorino ‘Koolputterke’ en spaghetti carbonara met guanciale van Duroc-varken uit Merksplas.
Chef Guido Le Bron de Vexela van Les Salons van Château St. Gerlach sloot de maaltijd af met een dessert bestaande uit marbre van zuurdesembrood, vegan foie en tsukemono van rode biet van WIJland, geserveerd met ijs van gezouten amandel.
Met de Food For Change-campagne laat Relais & Châteaux, met meer dan 800 chef-koks en 580 onafhankelijke hotels en restaurants in 65 landen, zien dat er een alternatieve benadering is voor inkoop en voedselbereiding, met een nadruk op regeneratieve landbouw, dierenwelzijn en traditionele conserveringsmethoden, terwijl de smaak en herkomst in ere worden gehouden.
Meer informatie over de Food for Change-campagne en de unieke luxe verblijven vind je op de website van Relais & Châteaux.