De Franse stad Le Havre heeft plannen bekendgemaakt om tegen 2025 drie nieuwe cruiseterminals te bouwen. De site zal niet alleen cruisepassagiers verwelkomen maar ook een nieuwe thuishaven zijn voor de inwoners van de stad.
Jarenlang was La pointe de Floride in Le Havre het vertrekpunt voor trans-Atlantische overtochten. Nu komen hier jaarlijks zo’n 350.000 à 400.00 cruisepassagiers aan land om de stad, de stranden van Normandië of Parijs te bezoeken.
Vanaf 2023 zal de troosteloze industriële site over een oppervlakte van 9 hectare worden getransformeerd en beter toegankelijk gemaakt worden om zowel inwoners als bezoekers de kans te geven het gebied te herontdekken. Er zal een nieuwe esplanade aangelegd worden die ook plaats zal bieden aan sportfaciliteiten of tijdelijke culturele evenementen. In het hart van de site zal de openbare ruimte worden ingericht in de vorm van een grote begroeide 320 meter lange laan die zich zal uitstrekken tussen de toekomstige cruiseterminals.
Om de cruisepassagiers in de toekomst, de haven verwacht tegen 2030 minstens 600.000 passagiers op jaarbasis te verwelkomen, aanzienlijk te verbeteren worden drie nieuwe cruiseterminals gebouwd. Samen zullen de drie terminals een oppervlakte van 15.000 m² beslaan. Met de nieuwe terminals zal de haven vlot en comfortabel drie schepen tegelijkertijd kunnen ontvangen, goed voor een totale capaciteit van 13.500 passagiers per dag.
Energiezuinig en CO2-neutraal
Voor dit grote ontwikkelingsproject hebben Le Havre Seine Métropole en HAROPA PORT, met de steun van de regio Normandië, vanuit milieuoogpunt ambitieuze keuzes gemaakt waarbij energiezuinigheid en CO2-neutraliteit prioritair zijn.
Alle kades die bestemd zijn voor cruiseschepen zullen vóór eind 2025 worden geëlektrificeerd om de aansluiting van schepen mogelijk te maken. Per kade zal 10 MW elektrisch vermogen geleverd worden wat het mogelijk zal maken om 100 ton CO2 en 2 ton andere vervuilende emissies te vermijden gedurende de 12 uur die een schip aan de kade ligt.
De cruiseterminals zijn ontworpen om cruisepassagiers in milieuvriendelijke omstandigheden te verwelkomen. De nieuwe gebouwen zullen energiepositief zijn dankzij de toevoeging van een groot fotovoltaïsch dak en sobere bedrijfsomstandigheden. De gebruikte bouwprocessen zullen koolstofarm zijn. Zo is in het project een doelstelling van 10% transport van materialen over de rivier opgenomen om het gebruik van wegtransport te verminderen.
Terwijl de voorbereidende werken al gestart zijn wordt in het najaar van 2023 gestart de werkzaamheden voor de cruiseterminals. De oplevering van terminal 2 en 3 zijn voorzien voor begin 2025, terminal 1 in het najaar van 2025. Het hele project zal zo’n 99 miljoen euro kosten.