Na twee jaar thuiszitten hebben we met z’n allen de reismicrobe weer stevig te pakken. Dat blijkt uit trendonderzoek van Glenaki Tourism Consultancy. Samen met hen bekijken we de 7 vakantietrends voor de zomervakantie van 2022.
Uit recent trendonderzoek van Glenaki Tourism Consultancy blijkt dat 78 procent van onze landgenoten deze zomer naar het buitenland trekt. De helft neemt daarvoor het vliegtuig. Onze vakantie mag bovendien iets meer kosten. We gaan ook vaker op zoek naar een unieke, bijzondere reis en maken ons veel minder zorgen om COVID-19. Hierbij 7 trends voor de zomervakantie van 2022.
1. Zorgen over pandemie zijn weg
“Wat met de pandemie?”, amper 18 procent van de Belgen piekert nog over deze vraag wanneer ze een reis uitstippelt. Dat concludeerde Touring in zijn vakantiebarometer. De Belg wil op reis ondanks de torenhoge inflatie, ondanks de woekerende benzineprijzen en ondanks de oorlog in Oekraïne. Reisbureau’s hebben het dan ook drukker dan ooit!
2. Meer budget voor vakantie
Onze vakantie mag er best wat luxueuzer uitzien. En ook een hoger prijskaartje blijkt geen probleem. Tegenover 2019 is het gemiddelde vakantiebudget met maar liefst 15 procent gestegen, merken verschillende Belgische touroperators.
3. Vaker in businessclass
Vliegtuigmaatschappijen krijgen minder zakentoeristen over de vloer. Het gevolg? Meer vrije zitjes in businessclass. Die worden nu betaalbaar voor toeristen. Een aantal luchtvaartmaatschappijen werken met een veilingsysteem waarbij je vlak voor vertrek kan bieden op de overgebleven business seats. Zo kan je al soms al vanaf € 350 van een flat bed en glas champagne genieten.
4. Auto blijft in trek
Bijna zeven op tien Belgen reist met de auto. Daarvan kiest 2 procent voor een volledig elektrische wagen. Waarom we nog altijd zo massaal van koning auto houden? Omdat we er snel en flexibel mee op onze bestemming raken. Toch doen de hoge brandstofprijzen twee op vijf landgenoten twijfelen over hun bestemming en vervoersmiddel. 40 procent van de Belgen past er z’n plannen zelfs door aan. Het vliegtuig en ook de trein zijn dit jaar opnieuw weer even populair als voor de pandemie. De trein dankt zijn populariteit aan het feit dat treinreizen duurzamer maar ook rustgevender zijn. Slow toerisme op zijn best!
5. Rush op last minutes
De zomervakantie is in aantocht. En dat veroorzaakt een rush op de last minutes. In mei schoot het aantal boekingen bij de touroperators plots de hoogte in. Stijgingen van 70 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2019 zijn geen uitzondering.
6. Voorkeur voor unieke reizen
Een reis is meer dan ooit een ervaring. En die mag best uniek en exclusief zijn, al dan niet met een Belgisch tintje. Zo organiseren meer en meer Belgen unieke vakanties in het buitenland. Denk maar aan yogavakanties, ruitervakanties en vakanties waar schilder, meubel en graffiti workshops in het midden van de natuur gegeven worden.
7. Interessante kortingen
De oorlog in Oekraïne heeft evenwel een grote impact op enkele specifieke toeristische bestemmingen die normaal veel Russische klanten mogen verwelkomen. Zo staan verschillende hotels in bijvoorbeeld Turkije, Egypte en het Italiaanse Rimini bijna leeg. Daarom richten ze hun pijlen nu op Westerse gasten, die ze lokken met schitterende kortingen.