Bij het online reserveren van vluchten krijgen klanten van Brussels Airlines voortaan drie opties om de CO2-uitstoot van hun vlucht te neutraliseren: met behulp van Sustainable Aviation Fuel (SAF), gecertificeerde klimaatbeschermingsprojecten of een mix van beide.
We willen met z’n allen graag de wereld verkennen, zeker nu het weer kan. Maar verre vliegtuigreizen en het milieu gaan niet altijd hand in hand. Als onderdeel van ons toenemend milieubewustzijn willen we steeds groener reizen door bijvoorbeeld minder CO2 uit te stoten. Om aan het verlangen van groener reizen tegemoet te komen biedt Brussels Airlines voortaan de mogelijkheid om de koolstofuitstoot van je vlucht te neutraliseren. Zo kan je, na de selectie van je vlucht, kiezen uit drie opties om CO2-neutraal te vliegen.
De eerste optie is om SAF te gebruiken dat momenteel wordt geproduceerd uit biogene restmaterialen en dat de CO2-uitstoot rechtstreeks vermindert. Een tweede optie is het ondersteunen van hoogwaardige CO2-compensatieprojecten die worden uitgevoerd door de non-profitorganisatie myclimate. Deze bevorderen meetbare klimaatbescherming door niet alleen de CO2-uitstoot te verminderen, maar ook lokaal de levenskwaliteit en de biodiversiteit te verbeteren. De derde optie is een combinatie van de eerste twee.
Nieuw is dat deze opties nu tijdens het reserveren kunnen worden geselecteerd en het om één enkele transactie gaat. De betaling gebeurt bij de aankoop van het vliegticket, waardoor CO2-neutraal vliegen aanzienlijk eenvoudiger wordt. Bovendien moedigt Brussels Airlines deze optie aan door extra status en awardmijlen toe te kennen aan Miles&More leden.
“We willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken om de CO2-uitstoot van hun vlucht te neutraliseren. Tot nu toe maakte minder dan één procent van de online boekers gebruik van onze al lang bestaande optie om CO2-neutraal te vliegen. Met de integratie van de opties in de reservatietransactie zelf, ben ik er zeker van dat we aanzienlijk meer van onze passagiers zullen overtuigen om CO2-neutraal te vliegen en zo een bijdrage te leveren aan duurzamere vliegreizen.” zegt Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines
Sinds de lancering van de optie op de website ziet Brussels Airlines een conversieratio van bijna 7%, boven de initiële doelstelling van 5%.
In de komende jaren willen Brussels Airlines en de Lufthansa Groep aanzienlijk meer duurzame reismogelijkheden bieden. De basis voor deze nieuwe service is de digitale oplossing ‘Compensaid’ die in 2019 is ontwikkeld door Lufthansa Innovation Hub. Sinds 2019 compenseert de Lufthansa Group overigens al de koolstofuitstoot van de zakenreizen van haar werknemers door gebruik te maken van koolstofcompensatieprojecten.
De Lufthansa Groep en Brussels Airlines maken van effectieve klimaatbescherming een belangrijk doel met een duidelijk gedefinieerd pad naar koolstofneutraliteit: vergeleken met 2019 is de Lufthansa Groep van plan om tegen 2030 haar netto koolstofemissies te halveren. De Lufthansa Groep wil tegen 2050 een netto nul koolstofemissie bereiken. Dit zal gebeuren door de vluchtoperaties voortdurend te optimaliseren, SAF te gebruiken en innovatieve procedures toe te passen die vluchten milieuvriendelijker maken.
Maar de grootste vooruitgang zal in de eerste plaats worden geboekt door een versnelde modernisering van de vloot. Zo zal Brussels Airlines in 2023 drie gloednieuwe A320neo-toestellen aan haar vloot toevoegen. In vergelijking met de A319-toestellen die ze zullen vervangen produceren de nieuwe vliegtuigen 30% minder CO2-uitstoot en verbruiken 30% minder brandstof per stoel.