Brussels Airport begint aan een nieuw hoofdstuk met een nieuwe strategie voor de komende vijf jaar. Met SHIFT 2027, en de tagline ‘Wider horizons, sustainable ambitions’, wil Brussels Airport Company haar positie als belangrijke Europese hub verder versterken, ambitieus inzetten op duurzaamheid en haar activiteiten verder diversifiëren met een focus op innovatie en samenwerking.
Door de Covid-crisis heeft de luchtvaart al twee turbulente jaren achter de rug. Het herstel van het passagiersverkeer vraagt tijd, en vooral de zakenreizen zijn gedaald, en dat terwijl de vraag naar luchtvracht dan weer groter dan ooit is. Deze evoluties, in een context waarbij de klimaatuitdagingen groot zijn en een duurzame luchtvaart centraal staat voor Brussels Airport, vormden de basis voor het uitwerken van de nieuwe strategie.
“Met de nieuwe strategie van Brussels Airport zijn we klaar voor de uitdagingen van de toekomst. Mensen, bedrijven en gemeenschappen met elkaar verbinden blijft de basis van onze visie en als hub de best mogelijke service bieden, is de kern van wat we doen. Maar alles wat we doen, doen we met een nog grotere aandacht voor duurzaamheid. Dat gaan we nog verder verankeren in ons DNA en op dat vlak willen we een voortrekker zijn in onze sector. We kijken daarnaast ook naar nieuwe opportuniteiten en samenwerkingen die bij onze core business aansluiten, en waarbij innovatieve oplossingen en nieuwe technologie centraal staan. De socio-economische en connecterende rol die we als economisch centrum en jobmotor spelen, willen zo nog versterken.”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company.
Van intermodale hub tot Airport Business District
Binnen de nieuwe strategie van Brussels Airport blijft duurzaamheid een belangrijke strategische prioriteit. Als de luchtvaart een toekomst wil, dan moet die duurzaam zijn en duurzaamheid staat dan ook centraal bij alles wat we doen. Brussels Airport Company is al sinds 2018 CO2-neutraal voor haar activiteiten en werkt er verder aan om ten laatste tegen 2050 helemaal geen CO2 meer uit te stoten (Net Zero Carbon).
Binnen het Europese Stargate-project met Brussels Airport als projectleider zullen er de komende vijf jaar heel wat concrete initiatieven genomen worden om de luchtvaart te vergroenen; zo wordt er onder meer gewerkt aan de implementatie van bio-kerosine en van elektrisch grondafhandelingsmateriaal. Daarnaast dragen ook de uitbreiding van het openbaar vervoersaanbod en de verdere differentiatie van de luchthaventarieven op basis van uitstoot en geluid, bij aan de duurzame ambities. Bij elk bouwproject staan energie-efficiëntie en groene energie voorop en er wordt gewerkt volgens de principes van de circulaire economie. Brussels Airport wil het voortouw nemen op vlak van duurzaamheid in de luchtvaartsector en die van binnenuit vergroenen.
Een tweede prioriteit is hub performance: Brussels Airport wil als hub verder groeien en nog beter presteren. Een optimale service en een sterk netwerk van bestemmingen bieden voor alle klanten, zowel de passagiers als de klanten aan cargozijde, blijft voorop staan. Brussels Airport is naast een passagiersluchthaven ook een sterk groeiende cargohub en de belangrijkste farmahub in Europa. Het voorbije jaar kende de luchthaven een recordgroei voor cargo en die rol wil Brussels Airport dan ook verder versterken, onder meer door de cargozone verder te ontwikkelen en te blijven inzetten op digitalisering. In de komende jaren wordt er fors geïnvesteerd in de ontwikkeling van de cargozone door renovaties en nieuwbouw om tegemoet te komen aan de grote vraag naar logistieke gebouwen en opslagcapaciteit.
Hub performance gaat niet alleen naar de rol van Brussels Airport als hub voor het vliegverkeer, maar ook over de rol van de luchthaven als intermodale hub. De intermodaliteit en het openbaar vervoer wil Brussels Airport blijven stimuleren en versterken, dit gaat over hoe we de verschillende transportmiddelen nog beter op elkaar kunnen laten aansluiten en hoe we het aanbod aan openbaar vervoer van en naar de luchthaven kunnen uitbreiden. Dit gaat niet alleen over het huidige aanbod aan treinen en lijnbussen, daarbovenop komt er over een aantal jaren de Luchthaventram en er komen ook bijkomende shuttlebusverbindingen met een aantal grote steden in België en net over de grens. Dit zijn initiatieven die niet alleen de intermodaliteit versterken, maar evengoed bijdragen aan onze duurzame ambities.
Tot slot is Brussels Airport eigenlijk al langer méér dan een luchthaven. Daarom is ook diversificatie een strategische prioriteit. Hierbij legt de luchthaven een focus op innovatie, samenwerkingen en de verdere ontwikkeling van de luchthavenomgeving. Op vlak van vastgoed zijn er onder meer de ontwikkelingen in de cargozone, maar daarnaast wil Brussels Airport de luchthavenomgeving verder ontwikkelen als een volledig geconnecteerd economisch centrum, een Airport Business District. Binnenkort start de architectuurstudie voor de realisatie van een bijkomend kantoorgebouw, een nieuw hotel en een nieuwe intermodale hub. Ook de verdere commercialisatie van de evenementenhal Skyhall, die een unieke locatie biedt voor conferenties en events, en een geplande opfrissing van het Sheratonhotel dragen bij tot de ontwikkeling van een Airport Business District. Daarnaast gaat diversificatie ook om initiatieven als Airport Intelligence, de consultancydochter van Brussels Airport die de opgebouwde operationele en commerciële kennis deelt met andere luchthavens en bedrijven, en investeringen in droneprojecten en -technologie en andere innovatieve domeinen.